Skontaktuj się z nami +48 535 397 439
Obserwuj nasze social media

Jak lepiej słuchać - 5 metod uważnego słuchania

Wielu z nas ma tendencję do odpływania myślami, gdy ktoś do nas mówi. Możemy być zajęci myśleniem o spotkaniu w pracy, na które się spóźniamy, albo o liście zakupów, które musimy zrobić. Jednak aktywne słuchanie kogoś jest umiejętnością, która pomoże Ci lepiej kierować swoim zespołem i relacjami z innymi.

W tym filmie przedstawiam pięć najlepszych metod uważnego słuchania.
Pokażę Ci, jak słuchać w sposób, który poprawi Twoje relacje i sprawi, że będziesz mniej sfrustrowany w kontaktach z pracownikami.

Jako osoba, która każdego dnia odbywa kilka rozmów z różnymi ludźmi, wiem, jak ważne jest, aby pamiętać, że komunikacja jest dwukierunkowa.

Zapraszam do oglądania!

A jeżeli wolisz tylko posłuchać to odtwórz podcast:

Dla tych, którzy wolą przeczytać:

Osobiście nie znam żadnego przedsiębiorcy, który chciałby mieć leniwych pracowników, którzy nie są zaangażowani i którzy pracują tylko wtedy jak szef patrzy, a jak się odwraca to oni ściemniają. Nie znam takich osób. Znam za to wielu, którzy chcieliby mieć w pełni zaangażowanych pracowników, którzy mają inicjatywę, którzy wychodzą z pomysłami. Niestety niewiele osób robi aktywnie coś w tym kierunku, żeby tak było. Co mam na myśli mówiąc aktywnie? Niewiele osób chce naprawdę zrozumieć swoich pracowników i chce naprawdę zbudować z nimi silną więź, dzięki której mogą liczyć na ich zaangażowanie i oddanie.

Peter Drucker, ekspert na temat zarządzania i przywództwa, mówi, że 60 procent problemów w firmie wynika ze złej komunikacji, a zła komunikacja wynika z nie uważnego albo czasami całkowitego braku słuchania. Już za moment opowiem Ci, co możesz zrobić, żeby poprawić swoją umiejętność słuchania.

Ale zanim do tego przejdę, to opowiem o 4 argumentach dlaczego i kogo warto słuchać w kontekście rozwijania swoich umiejętności, ale też w kontekście rozwijania swojego biznesu.

Pierwszą osobą czy pierwszą grupą, którą warto słuchać, to są Twoi pracownicy.

Zobacz, jeżeli będziesz ich uważnie słuchać, to zobaczysz z czym się zmagają, jakie mają na co dzień problemy, a dzięki temu możesz im pomóc rozwiązać te problemy. Jeżeli pomożesz im rozwiązać ich problemy, oni będą chcieli pomóc rozwiązać problemy Tobie. Druga sprawa Twoi pracownicy są zazwyczaj na pierwszej linii frontu. To znaczy oni mają najświeższe i najbardziej szczegółowe informacje na temat tego, co się dzieje, np. relacji z klientami, na temat tego, co się dzieje na produkcji. Jeżeli masz firmę produkcyjną, oni mają te wszystkie informacje i teraz, jeżeli będziesz ich uważnie słuchać, ty możesz je zdobyć. To ewidentnie zawsze przekłada się na to, że potrafisz lepiej zarządzać przedsiębiorstwem i potrafisz szybciej i efektywniej podejmować biznesowe decyzje. Dlatego zachęcam słuchaj uważnie pracowników.

Druga grupa, którą ewidentnie należy słuchać, to są klienci.

Jeżeli będziesz słuchać szeptów tego, co klienci Ci podpowiadają, co sugerują, na co powinieneś zwrócić uwagę, no to jesteś w stanie zgasić wszelkie konflikty, wszelkie nieporozumienia już na początkowym etapie, a dzięki temu po prostu oni nie będą mieli pretensji i nie będą wyrażać negatywnych opinii np. w Internecie. Więc zachęcam, słuchaj uważnie klientów.

Trzecia grupa, którą ewidentnie warto również słuchać, to są konkurenci.

Wiem, są różne opinie na ten temat. Jest taka szkoła, która mówi nie, nie oglądamy się na konkurencję, nie patrzymy, co oni robią. Ale jest też druga szkoła, która mówi: przynajmniej od czasu do czasu zajrzyj, co oni robią. Po pierwsze dlatego, że możesz się czegoś nauczyć. Posłuchaj, jak oni się komunikują i spróbuj się czegoś nauczyć. A po drugie dlatego, że możesz zdobyć jakąś inspirację. Skoro działają na rynku i są np. od wielu lat, to też muszą robić coś dobrze. Czasami warto podpatrzeć czegoś się od nich nauczyć, uważnie słuchać co oni komunikują na rynek, bo niejednokrotnie można tam kawałek podpatrzeć, zmienić go ale nie mówię o tym, żeby jeden do jednego ich kopiować, ale zmienić, ulepszyć, poprawić. Dzięki temu możesz szybciej rozwijać swój biznes.

No i czwarta grupa, z mojej perspektywy może nie najważniejsza, ale na pewno najbardziej wyróżniająca się, to słuchaj swoich mentorów.

Mentorzy w polskim środowisku biznesowym w polskich okolicznościach nie są jeszcze popularnym zjawiskiem. To znaczy wielu przedsiębiorców jest tak fajnych, a przynajmniej myślą, że są tak zaje fajni, że nie potrzebują żadnego mentora, a czasami nie potrzebują konsultanta. Przecież oni wszystko zrobią sami najlepiej. Ok, ta grupa na pewno za jakiś czas będzie musiała zrewidować swoje podejście, bo bardzo trudno jest wiedzieć wszystko samemu zawsze najlepiej. Ale jeżeli jesteś w tej grupie, która jest otwarta na naukę, to zachęcam Cię, znajdź sobie mentora.

Czasami to nie jest łatwe zadanie, ale jednak zacznij z nim rozmawiać i zacznij słuchać jego podpowiedzi. Jeżeli mentor przeszedł już tę drogę, przed którą Ty dopiero stoisz, albo jesteś mniej więcej na tej samej drodze, to wtedy może Ci dać wskazówkę z innej perspektywy. Ważne, żeby Twój mentor nie był sto lat do przodu biznesowo to znaczy np. że Ty dopiero zaczynasz biznes, a Twój mentor zatrudnia już 500 pracowników. Bo jeżeli zapytasz osobę, która zatrudnia 500 pracowników, jak ją zatrudnia, to prawdopodobnie usłyszysz no wiesz co? Dzwonię do HRu i oni przeprowadzają cały proces, więc Ty jako początkująca osoba niespecjalnie skorzystasz z tej wskazówki. Dlatego znajdź mentora, który jest trochę przed tobą i słuchaj uważnie, co mówi. Słuchaj jego wskazówek, podpowiedzi i po prostu stosuj na co dzień w twoim codziennym biznesowym życiu.

I teraz przejdźmy do 5 obszarów, 5 metod, które możesz zastosować po to, żeby rozwijać swoją umiejętność słuchania. Ale zanim to zrobię, proszę zadaj sobie jedno pytanie i pamiętaj o tym pytaniu przez cały czas gdy będę opowiadał o tych pięciu metodach. Zadaj sobie proste pytanie czy jestem dobrym słuchaczem? Proste, prawda? Lecimy!

Metoda 1:Planuj czas na rozmowy

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, zatrudniasz pracowników albo masz już kierowników, to na pewno wśród Twoich ludzi są osoby kluczowe. Takie, z którymi bardzo często współpracujesz, które są ważne dla organizacji. Planuj rozmowy z tymi osobami. Jeżeli tego nie zaplanujesz, jeżeli nie wpiszesz na twardo do kalendarza, to to się nigdy nie wydarzy. Dlatego planuj regularne rozmowy z Twoimi kluczowymi osobami w firmie.

Metoda 2: Rozmawiaj z ludźmi o tym, co jest dla nich interesujące.

Spójrz, jeżeli Ty np. interesujesz się kolarstwem, a ktoś z Twojego zespołu interesuje się pływaniem, jak będziesz cały czas nawijał o kolarstwie, a ta osoba interesuje się pływaniem, to może pogadajcie trochę, może Cię posłucha, ale jeżeli zaczniesz rozmawiać o pływaniu z tą osobą, to dasz jej szansę, żeby się wypowiedziała, dać jej szansę, żeby się trochę rozwinęła, żeby się otworzyła. Dzięki temu zbudujecie więź, dzięki temu zbudujecie relację. Dzięki temu będziecie mogli otwarcie rozmawiać nawet na trudne pytania czy na trudne problemy. Polecam rozmawiać z ludźmi o tym, co jest dla nich ważne.

Metoda 3: Zwracaj baczną uwagę na zachowanie Twojego rozmówcy w trakcie rozmowy

Kiedy zwrócisz uwagę na zachowanie, to możesz zauważyć, że na przykład komuś skrzywiła się mina albo że ktoś siedział otwarcie, a nagle usiadł w zamknięty sposób. Zwracaj uwagę na zachowanie. Dzięki temu będziesz widzieć, że coś się zmieniło, bo być może coś źle powiedziałeś, a być może uraziłem drugą stronę. Zwróć baczną uwagę na to, jak druga osoba się zachowuje, a szczególnie na drastyczne zmiany w jej zachowaniu, postawie ciała. Dlaczego? I tu przechodzimy do metody czwartej bo to Ci da sygnał, że coś się zadziało na poziomie emocjonalnym.

Metoda 4: Zwracaj uwagę na odczucia drugiej osoby

Co się zmieniło? Jak ona zareagowała? Jak wygląda jej mina? Jeżeli spróbujesz się wczuć, to zazwyczaj poczujesz, że coś jest nie tak, że może macie jakiś konflikt. Może macie jakieś niezrozumienie, nieporozumienie. To jest mega ważne, bo jak zwrócić na to uwagę, to jesteś w stanie znowu porozmawiać o tym, zauważyć, dopytać i dzięki temu macie szansę zbudować lepsze relacje.

Metoda 5: Zadawaj pytania

Zobacz, w trakcie rozmowy można mówić, ale wtedy trudno się zrozumieć. Ale można też zadawać pytania. Nawet takie moje doświadczenie z dzisiaj. Ja zadałem pytanie, dostałem odpowiedź, która niekoniecznie była dla mnie zadowalająca. I co? I skomentowałem ją niepotrzebnie. A mogłem zadać dodatkowe pytanie pomocnicze. Gdybym zadał to pytanie pomocnicze, miałbym dużo większą szansę na lepsze zrozumienie. A tak jak przez chwilę mieliśmy nieporozumienie, musieliśmy to wyjaśniać. To był dodatkowy czas, niepotrzebne emocje. Zadawaj pytania, a jeżeli odpowiedź jest nie satysfakcjonująca, to zadaj pytanie dodatkowe by doprecyzować. Wiem, że to nie jest łatwe, ale zrób wszystko, żeby skupiać się na pytaniach i uważnym słuchaniu.

Pamiętaj, że jeżeli chcesz dobrze zrozumieć Twoich ludzi, ludzi wokół Ciebie, Twoich mentorów, klientów, współpracowników, wspólników, to powinieneś ich słuchać. Pamiętam, kiedyś czytałem książkę Stephena Coveya, a to było bodajże 7 nawyków skutecznego działania. Tam była taka scena, gdzie ojciec wypowiada się o swoim synu i mówi tak: w ogóle nie rozumiem mojego syna, on mnie wcale nie słucha. Tak sobie pomyślałem żeby zrozumieć drugą osobę to nie trzeba mówić, tylko trzeba jej posłuchać i do tego Cię zachęcam.

Jeśli masz jakieś pytania lub chcesz popracować nad swoją firmą to śmiało napisz do mnie lub zadzwoń: 535-397-439.

Pozdrawiam,

Piotr

Zapisz się

na Newsletter!

.