Jak rozwijać kompetencje (nie tylko miękkie)?

Słowo kompetencja jest niejednokrotnie definiowane bardzo płytko. Mówi się, że człowiek kompetentny to taki, który ma dużą wiedzę albo osoba kompetentna to jest człowiek, który potrafi coś świetnie robić. Jednak to jest za mało. Zobacz nagranie i dowiedz się jak rozwijać kompetencje:
A jeżeli wolisz tylko posłuchać to odtwórz podcast:
Dla tych, którzy wolą przeczytać:
Kiedyś miałem okazję brać udział w zajęciach z przedsiębiorczości na studiach. Pan doktor, który prowadził ten przedmiot, mówił, że żeby założyć spółkę z o.o. to wystarczy tylko wypisać jakąś umowę spółki i można to zrobić za darmo czy za kilkaset złotych i przez internet założyć taką spółkę w formie umowy, w formie elektronicznej. No i że nie trzeba płacić żadnym doradcom, prawnikom czy konsultantom, żeby zrobić to dobrze. Być może ten pan doktor z całym szacunkiem do naukowców, bo ja szanuję wielu naukowców, ale ten pan doktor być może miał jakąś wiedzę teoretyczną, ale praktyki nie liznął nic. Skąd to wiem?
Otóż, żeby podpisać dobrą umowę spółki ze wspólnikiem, czyli dwie osoby, które podpisują ze sobą umowę spółki powinny zadbać o szereg rzeczy. Nie będę ich teraz wymieniał, bo to nie jest temat dzisiejszego wideo, ale powiem tylko o jednej rzeczy – powinni zadbać o to, żeby zabezpieczyć spółkę przed śmiercią jednego z nich. To znaczy, że jeżeli jeden ze wspólników umrze, to warto w umowie spółki wpisać, że spadkobiercy nie mogą wejść do zarządu spółki, bo gdyby tak mogło się stać, to mogłoby się okazać, że w zarządzie spółki nagle mamy jakąś nieletnią osobę albo żonę tego przedsiębiorcy, który niestety, ale umarł. Więc warto o tym pamiętać, żeby podpisując umowę czy tworząc umowę spółki skorzystać z porady fachowca, który nam powie o tych wszystkich zagrożeniach, które z tego płyną.
Ale wracając do tematu. Pan doktor miał ogromną wiedzę i to muszę mu przyznać, ale nie miał pojęcia jak w praktyce ją wykorzystać. Więc to jest druga składowa kompetencji. Po pierwsze to jest wiedza, a po drugie to jest umiejętność wykorzystania tej wiedzy w praktyce. To znaczy, że ja wiem dużo, potrafię to użyć, potrafię to wykorzystać, ale i finalnie z tego jest pozytywny rezultat. Jeżeli mam dużą wiedzę i potrafię jej użyć, to już jest wszystko? No nie.
Trzecią składową kompetencji jest moja postawa w momencie, kiedy wykorzystuję moją wiedzę, kiedy używam jej w praktyce. No bo zobacz, mogę być świetnym fachowcem w jakimś temacie, mogę mieć ogromną wiedzę, umieć ją wykorzystać, ale być gburem i chamem. Czy wtedy ludzie będą chcieli ze mną pracować? Niekoniecznie. Czy klienci będą chcieli robić ze mną interesy? Nie wydaje mi się. Więc jeżeli ja będę świetnym fachowcem, ale będę gburem, to ludzie nie będą mnie uważać za kompetentnego.
Warto zadbać o te trzy obszary: o wiedzę, potem o umiejętność wykorzystania tej wiedzy i o moją postawę, kiedy wykorzystuję tę wiedzę. A kiedy te trzy składowe połączę to wtedy moi ludzie, klienci mogą mnie uważać za osobę kompetentną.
Jeśli masz jakieś pytania lub chcesz popracować nad swoją firmą to śmiało napisz do mnie lub zadzwoń: 535-397-439.
Pozdrawiam,
Piotr
Zapisz się
na Newsletter!
Jeżeli chcesz regularnie otrzymywać informacje o tym jak poprawić funkcjonowanie swojej firmy wypełnij poniższy formularz.
Thank you!
You have successfully joined our subscriber list.