Jak zadbać o pracowników, żeby nie zmienili pracy?

Zastanawiałeś się kiedyś jak zarządzać ludźmi i zespołem we własnej firmie, aby pracownicy nie chcieli odejść? Tematem dzisiejszego nagrania jest to, jak dbać o pracowników, żeby chcieli dla Ciebie pracować. Jakie są sprawdzone techniki i metody zarządzania? Jak skutecznie zachęcić ludzi do pracy w Twojej firmie? O tym w dzisiejszym materiale, który jest nagraniem z konferencji.
Zapraszam do oglądania!
A jeżeli wolisz tylko posłuchać to odtwórz podcast:
Dla tych, którzy wolą przeczytać:
W dzisiejszych czasach utrzymanie stabilnego i zaangażowanego zespołu pracowników jest kluczowym wyzwaniem dla większości przedsiębiorstw. Wzrost konkurencji na rynku pracy sprawia, że pracownicy mają coraz większy wybór, co prowadzi do częstych zmian miejsc pracy. Jak więc zadbać o pracowników i zapobiec ich odejściu? W tym artykule przedstawimy aktualną sytuację na rynku pracy, konkurencję wśród pracodawców, powody, dla których pracownicy szukają i zmieniają pracę, a także praktyczne wskazówki dla pracodawców i przełożonych.
Aktualna sytuacja na rynku pracy
Obecnie rynek pracy jest bardziej konkurencyjny niż kiedykolwiek wcześniej. Wiele branż zmaga się z niedoborem wysoko wykwalifikowanych pracowników, co powoduje, że pracownicy mają większe pole manewru i mogą wybierać spośród wielu ofert zatrudnienia. Pracodawcy muszą zdawać sobie sprawę z tego trendu i podjąć działania, aby przyciągnąć i zatrzymać utalentowanych pracowników.
Poniżej kilka statystyk:
1. Duży popyt na pracowników – 1 103 000 ofert pracy na portalu pracuj.pl w 2022 roku.
2. Ogromna otwartość pracowników na nowe wyzwania zawodowe 9/10 (2021) i 8/10 (2022).
3. 38% badanych aktywnie poszukuje nowej pracy (2022).
4. 31% badanych zmieniło pracę w ostatnich 2 latach.
5. 20% badanych zmieniło pracę w ostatnim roku.
6. Poziom bezrobocia w Polsce w styczniu 2023 r. wynosił 5,5% (GUS).
Konkurencja wśród pracodawców
Z uwagi na rosnącą konkurencję na rynku pracy, pracodawcy muszą być bardziej atrakcyjni dla potencjalnych pracowników. Firmy rywalizują ze sobą nie tylko pod względem wynagrodzenia, ale także oferowanych korzyści i warunków pracy. Dobre benefity, elastyczne godziny pracy, możliwość rozwoju zawodowego i inwestowanie w pracowników to czynniki, które przyciągają i zatrzymują utalentowanych specjalistów.
1. Najczęściej poszukiwani pracownicy:
a) eksperci IT,
b) sprzedawcy,
c) pracownicy fizyczni.

2. 35% ofert pracy szczególny nacisk kładzie na kompetencje cyfrowe.
3. 33% ofert dotyczyła pracy zdalnej lub hybrydowej.
4. Stała rekrutacja i aktywne działania w Social Media.
Powody szukania i zmiany pracy
Istnieje wiele powodów, dla których pracownicy podejmują decyzję o zmianie pracy. Niezadowolenie z obecnego miejsca pracy, brak perspektyw rozwoju, niskie wynagrodzenie, złe relacje z przełożonymi czy niedostateczna motywacja to tylko niektóre z nich. Pracodawcy muszą zidentyfikować te czynniki i działać proaktywnie, aby sprostać oczekiwaniom swoich pracowników.

Co mogę zrobić jako pracodawca?
Jako pracodawca możesz podjąć szereg działań mających na celu utrzymanie pracowników i zapobieżenie ich odejściu. Oto kilka praktycznych wskazówek:
1. Płacić zgodnie z rynkiem, a nawet lepiej.
2. Dawać możliwość rozwoju zawodowego:
a) Awans (jeśli jest możliwy),
b) Większa odpowiedzialność,
c) Książki, kursy, szkolenia.
3. Aktywnie doceniać pracowników.
4. Pozwolić zmienić stanowisko, zamiast zmiany firmy.
5. Dbać o atmosferę.
6. Umożliwić pracę zalaną lub hybrydową.
Co powinienem zrobić jako przełożony?
Rola przełożonego jest niezwykle istotna w utrzymaniu pracowników. Oto kilka wskazówek dla przełożonych:
1. Przestać myśleć, że „kiedyś to było…”
2. Zaakceptować zmiany.
3. Zacząć działać inaczej:
a) Dawać więcej odpowiedzialności i swobody,
b) Edukować o finansach firmy,
c) Budować szczere relacje,
d) Angażować się w rozwój podwładnych.
4. Zamieniać zarządzanie na przywództwo!
Jak przestać zarządzać i zacząć przewodzić? Niewidzialna przewaga konkurencji!
Różnica między zarządzaniem a przywództwem może mieć ogromne znaczenie dla utrzymania pracowników. Zarządzanie skupia się na kontrolowaniu i kierowaniu, podczas gdy przywództwo polega na inspiracji, motywowaniu i dążeniu do wspólnych celów. Oto kilka zasad, które mogą pomóc Ci przerodzić się w lidera:
1. Buduj relacje oparte na zaufaniu i szacunku. Wzmacniaj więzi z pracownikami, słuchaj ich opinii i angażuj ich w podejmowanie decyzji.
2. Kreuj wizję i misję dla zespołu. Daj jasno do zrozumienia, w jakim kierunku zmierzasz i jak każdy pracownik przyczynia się do osiągnięcia celów organizacji.
3. Motywuj i inspiruj innych. Rozpoznawaj i nagradzaj osiągnięcia, dawaj wsparcie i pomagaj w rozwoju kompetencji pracowników.
4. Bądź przykładem do naśladowania. Przełożeni, którzy sami wykazują pozytywne zachowanie, dbają o rozwój osobisty i profesjonalny, stają się autorytetami dla swojego zespołu.
5. Komunikuj się efektywnie. Jasnemu przekazowi, słuchaniu i umiejętności komunikacji międzykulturowej są kluczowe dla skutecznego przywództwa.
5 poziomów przywództwa
Model pięciu poziomów przywództwa autorstwa Johna C. Maxwella przedstawia stopniowe przekształcanie się lidera w trakcie jego rozwoju. Oto krótkie omówienie każdego poziomu:
1. Pozycja
Lider jest uznawany ze względu na swoją pozycję i tytuł, ale niekoniecznie ma wpływ na innych.
2. Przyzwolenie
Lider zdobywa zaufanie i akceptację swojego zespołu poprzez budowanie relacji opartych na wzajemnym szacunku i otwartej komunikacji.
3. Produkcja
Lider osiąga wyniki i dostarcza wartość, co zwiększa jego wpływ na innych. Skuteczność w działaniu i realizacji celów buduje autorytet lidera.
4. Rozwój
Lider inwestuje w rozwój swoich pracowników, tworząc silny zespół i przekazując swoje umiejętności i wiedzę. Dba o ich rozwój osobisty i zawodowy.
5. Szczyt
Lider staje się autorytetem, a jego wpływ i osiągnięcia oddziałują na innych liderów. Jest mentorem i inspiracją dla innych.
Aby zapobiec zmianie pracy przez pracowników, pracodawcy i przełożeni muszą skupić się na tworzeniu atrakcyjnego i inspirującego środowiska pracy. Poprzez oferowanie korzyści, elastyczności, rozwoju zawodowego i budowania silnych relacji z pracownikami, można zwiększyć zaangażowanie i lojalność zespołu. Przejście od zarządzania do przywództwa jest kluczowe w budowaniu niewidzialnej przewagi konkurencyjnej, która przyciąga utalentowanych pracowników i utrzymuje ich na dłuższy czas w organizacji.
Pamiętajmy, że zadowoleni pracownicy są nie tylko aktywnymi członkami zespołu, ale również ambasadorami firmy na zewnątrz. Dlatego warto inwestować w strategie i działania mające na celu zadbanie o naszych pracowników, aby stali się motorem sukcesu organizacji.
Jeśli masz jakieś pytania lub chcesz popracować nad swoją firmą to śmiało napisz do mnie lub zadzwoń: 535-397-439.
Pozdrawiam,
Piotr
Zapisz się
na Newsletter!
Jeżeli chcesz regularnie otrzymywać informacje o tym jak poprawić funkcjonowanie swojej firmy wypełnij poniższy formularz.
Thank you!
You have successfully joined our subscriber list.