Skontaktuj się z nami +48 535 397 439
Obserwuj nasze social media

Jak zarządzać młodymi pracownikami?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego młodzi ludzie zachowują się w taki, a nie inny sposób? Jakie są ich problemy i wyzwania, z jakimi się zmagają? Dzisiaj przyjrzymy się raportowi Deloitte oraz badaniom przeprowadzonym na tysiącach młodych ludzi. W poniższym nagraniu przedstawiam 4 obszary, z którymi młodzi pracownicy mają największe trudności, a także daję wskazówki jak sobie z nimi radzić, aby stworzyć bardziej przyjazne i produktywne środowisko pracy dla nich.

Zobacz nagranie, aby dowiedzieć się, jak radzić sobie z problemami finansowymi, przepracowaniem, dbaniem o środowisko oraz zdrowiem psychicznym młodych pracowników.

Zapraszam do oglądania!

A jeżeli wolisz tylko posłuchać to odtwórz podcast:

Dla tych, którzy wolą przeczytać:

Jeżeli ich zatrudniasz albo ktoś z Twoich znajomych zatrudniał jakąś młodą osobę, to wiesz, że z młodymi osobami trzeba postępować trochę inaczej. A ja spróbuję odkryć na bazie raportu Deloitte Arkana tego, dlaczego oni się mogą zachowywać w takie, a nie inne sposoby, dlaczego mają takie, a nie inne podejście. I podpowiem ci, co można z tym zrobić, to znaczy w jaki sposób można z nimi porozmawiać i w jaki sposób można z nimi na co dzień pracować, żeby nie zmieniali zbyt często pracy.

Żeby lepiej zarządzać młodymi pracownikami, to najpierw trzeba ich zrozumieć. Dlatego teraz pokażę Ci takie cztery obszary, które dla nich są problematyczne, które dla nich mogą stanowić wyzwanie. I te obszary zostały zdefiniowane, tak jak napisałem wcześniej przez raport Deloitte i badanie, o którym powiem, w zasadzie wyniki, które z niego wynikają, są wynikiem z analizy 14 tysięcy 808 młodych ludzi, bodajże z 80 krajów, więc to było badanie globalne. Myślę, że ta próba jest i duża, i mała, ale na pewno da nam pewien obraz tego, jak młodzi ludzie myślą i z czym się zmagają. Kiedy to zrozumiemy, to będzie nam dużo łatwiej z nimi współpracować.

Pierwszy obszar, z którym zmagają się młodzi ludzie w dzisiejszych czasach to przede wszystkim problemy finansowe. I wiem, że to może brzmieć trochę dziwnie. Być może zaskoczy Cię taka informacja, że 45% badanych żyje tzw. od wypłaty do wypłaty i nie będę wnikał teraz dlaczego oni żyją od wypłaty do wypłaty, ale tym ludziom po prostu brakuje pieniędzy. Oni się tym stresują, oni się tym przejmują. Jest to jeden z głównych, chociaż nie najważniejszy czynnik dlaczego żyją w ciągłym stresie.

Drugim obszarem, który jest bardzo połączony z tym finansowym, to jest ogólne przepracowanie tych młodych ludzi. I co bardzo ciekawe, 44% twierdzi, że ich główny powód stresu to zbyt wysokie tempo i zbyt wysokie wymagania pracodawców wobec nich. I znowu nie będę wnikał z czego to wynika. Ale to jest dla nas, pracodawców bardzo ważna informacja. 44% twierdzi, że pracuje za ciężko, że wymagania są zbyt wysokie i to jest ważny sygnał, bo my możemy oczywiście coś z tym zrobić, ale warto o tym pamiętać, że to jest główny czynnik stresogenny dla tych młodych osób.

Trzecim obszarem, który jest bardzo ważny i który też powoduje stres i ogólnie niepokój wśród młodych ludzi, to jest środowisko, klimat i ogólnie dbanie o naszą planetę. Są bardzo zestresowani tym, że nie ma drugiej planety, na której moglibyśmy żyć i obawiają się tego, że coś się wydarzy takiego strasznego, że nie będziemy mogli już funkcjonować na naszej planecie. I tutaj znowu nie będę wchodził w szczegóły, ale to jest dla nas bardzo ważna informacja – Jak z nimi rozmawiać, jak nimi zarządzać, jakich argumentów czy jakich działań używać w naszych firmach, żeby oni chcieli u nas pracować, żeby byli bardziej zaangażowani w swoją pracę.

I kolejny element, który wynika w zasadzie z tych trzech poprzednich, to zdrowie psychiczne. Ci młodzi ludzie w związku z tym, że żyją w ciągłym stresie, to mają problemy psychiczne. I tutaj znowu nie będziemy się zagłębiać w jakąś psychoanalizę, bo w ogóle nie o to chodzi w tym materiale, ale oni mają niejednokrotnie bardzo duże problemy z samym sobą. I co ciekawe, że 44% badanych wskazało, że zmieniło pracę właśnie z powodu tego, że byli przepracowani, Kwestie finansowe były drugorzędne, ale przede wszystkim, stres w pracy i te wymagania, to ciśnienie na nich, żeby pracowali więcej, lepiej, szybciej powoduje, że zmieniają pracę i to w 44%. Wyobrażasz to sobie? Prawie połowa młodych ludzi zmienia pracę z tego powodu, że są zestresowani, że muszą za ciężko pracować. I ten element, właśnie związany ze zmianą pracy w Stanach Zjednoczonych w trakcie COVIDu był nazwany wielką rezygnacją. To znaczy ludzie w związku z tym wszystkim, co się działo na świecie, masowo zaczęli zmieniać pracę. Jak mieli trochę więcej czasu, pracowali w domu albo mieli L4, to mogli się zastanowić trochę nad życiem. I wielu, nie tylko młodych ludzi, ale nawet starszych pracowników dzisiaj ma taką refleksję: Ej, nie warto się zajeżdżać, nie warto rezygnować z życia, nie warto poświęcać życia na rzecz pracy. I znowu moim zadaniem nie jest oceniać ani zastanawiać się, dlaczego jest tak, a nie inaczej.

Po prostu ludzie mają dzisiaj takie myślenie, a szczególnie młodzi pracownicy, więc to, co stoi przed nami to duże wyzwanie. Ale spokojnie, nie zostawię Cię tylko z tymi informacjami, tylko już na moment podpowiem, co możesz zrobić, w jaki sposób podejść do młodych ludzi, żeby oni chcieli pracować w Twojej firmie. A dlaczego to jest ważne? Dlatego, że rekrutacja, częsta rotacja pracowników to są bardzo wysokie koszty, bo przy rekrutacji to jest potem koszt wdrożenia, potem koszt uczenia pracownika i jak on za pół roku albo zaraz zmienia pracę, to to jest dla nas bardzo duża strata. Dlatego łap kilka podpowiedzi co możesz zrobić, jak postępować z pracownikami, żeby oni chcieli bardziej z Tobą pracować.

Pierwsza rzecz, o którą warto zadbać, to stabilizacja finansowa i takie poczucie, że nie muszę na styk od pierwszego do pierwszego czy od 5 do 10 liczyć każdej złotówki.

I co to oznacza dla nas? Oznacza to na pewno, że warto płacić młodym pracownikom godnie, czyli zgodnie ze standardami rynku, zgodnie ze stawkami rynkowymi. Ale to, co warto zrobić również, to na pewno postawić na edukację finansową. Czy to przez jakieś zewnętrzne szkolenia, czy przez książki, czy przez kursy. Jakkolwiek to zrobisz, może praca indywidualna i tłumaczenie po prostu, że wydawanie całej kasy nie jest ok jeśli Cię na to nie stać.

Dlatego właśnie po pierwsze powinno się wynagradzać adekwatnie do rynku, tak żeby nikomu nie brakowało pieniędzy. No bo sorry, jak będzie komuś brakowało pieniędzy, to nie będzie chciał czy u Ciebie, czy u mnie pracować. A po drugie warto postawić na edukację finansową po to, żeby poszerzać perspektywę naszych młodych pracowników, bo bardzo często ci ludzie nie mają pojęcia, jak liczyć pieniądze, po prostu je wydają. Płacąc kartą nie czują tego, że te pieniądze schodzą ich z konta, a nieraz mając jakąś pracę, mają kartę kredytową itd. Ta spirala może się nakręcać. Więc warto zainwestować w tych młodych ludzi, nie tylko płacąc im więcej, ale również edukując jak zarządzać swoimi finansami, żeby nie brakowało od wypłaty do wypłaty, a nawet żeby jeszcze zostawało.

Drugi bardzo ważny element to pozwól Twoim ludziom, Twoim młodym pracownikom mieć wpływ na firmę, mieć wpływ na decyzje, które się w firmie podejmuje, mieć wpływ na różne działania firmy.

Młodzi ludzie chcą czuć sprawczość, oni chcą czuć, że ich zdanie jest ważne. Oni chcą mieć wpływ zarówno na firmę, na środowisko, na cały kraj, na cały kontynent, na cały świat, więc warto im to udostępnić. Warto im pozwolić, żeby mieli wpływ, organizować jakieś spotkania, gdzie będą mogli się wypowiedzieć, może warto wydzielić im jakiś budżet. To wcale nie musi być duży budżet albo trochę czasu, żeby mogli się zaangażować w jakieś projekty, które ich interesują. Tak jak mówiłem wcześniej, projekty związane z ochroną środowiska, z dbaniem o klimat to na pewno jest temat, który ich interesuje, więc warto o to zadbać. Warto im pozwolić mieć wpływ. Pamiętajmy o jednym, że ci młodzi ludzie są technologicznie bardzo zaawansowani. Oni w pewnym sensie nie raz urodzili się z telefonem w ręku i ogarniają go lepiej niż ja czy ty, więc warto im też w tym obszarze pozwolić działać, żeby np. sprawdzili naszą firmę, żeby usprawniali naszą organizację, żeby wprowadzali jakieś nowe narzędzia, które pozwolą nam pracować lżej i dla nich to będzie korzyść, będą mogli lżej pracować, a dla nas to będzie korzyść, bo będziemy mieć sprawniejszą firmę i pracownika, który u nas dłużej zostanie.

Kolejny element, kolejna rzecz, którą możesz zrobić to zapewnić im takie środowisko, w którym np. ci młodzi ludzie będą mogli pracować hybrydowo, a być może będą mogli pracować zdalnie. Oczywiście to wszystko zależy, jaką reprezentujesz branżę. To wszystko zależy od tego, jak działa Twoja firma, ale na pewno warto im na to pozwolić. Dlaczego? Dlatego, że w badaniach, o których mówiłem wcześniej, wyszło, że ci młodzi ludzie twierdzą, oni nawet nie wiem, czy mają to policzone, ale bardzo są w tym przekonani, że praca zdalna pozwoliła im zaoszczędzić pieniądze. No i to się wydaje logiczne, no bo nie ma dojazdu, kosztu biletów autobusowych, tramwajowych, biletów na pociąg, czy koszt samochodu, to są pieniądze, które zostają w kieszeni. Dodatkowo często jak wyjeżdżamy z domu to organizujemy jakieś posiłki, jakieś jedzenie. Młodzi ludzie w różnych miejscach jedzą, rzadko sobie biorą na wynos, więc warto o tym pomyśleć, żeby zapewnić im pracę hybrydową czy pracę zdalną.

Oni twierdzą, że im to pomaga, więc dlaczego nie? Oczywiście trzeba się konkretnie umówić, trzeba ustalić warunki, na jakich mogą pracować, ale praca zdalna może im też pomóc np. w tym, żeby robić coś dorywczo. I teraz oczywiście w twojej głowie może się pojawić taka myśl no dobra, ale to oni zamiast u mnie pracować, będą pracować gdzie indziej, i będą brać wynagrodzenie. No i tak, i nie. No bo jeżeli nie umówisz się konkretnie, nie opomiarujesz jakoś ich pracy, to może do tego dojść. Jeżeli dobrze poukładasz pracę, dogadasz się z nimi, będziesz regularnie sprawdzać, jak im ta praca idzie, no to wtedy wiesz dokładnie, czy oni pracują, czy nie pracują. Oczywiście jeżeli potrzebujesz pomocy, wsparcia w takim opomiarowaniu pracy Twoich pracowników, usprawnieniu trochę, no to możesz się zawsze do mnie odezwać. Moja firma się w tym specjalizuje, więc jeżeli potrzebujesz jakieś porady to na dole znajdziesz kontakt do mnie i możesz do mnie napisać.

Tymczasem zapraszam do kolejnej wskazówki. Warto nadać Twojej organizacji jakiś ton albo stworzyć jakiś projekt, który będzie ukierunkowany na ochronę środowiska.

Ja przyznam szczerze nie jestem fachowcem w tym temacie, więc nie będę tutaj doradzał, czy to zrobić tak, czy to zrobić inaczej. Dla młodych ludzi to jest ważne, a za chwilę będą oni bardzo mocno wchodzić na rynek pracy, bo to są ludzie urodzeni po 95 roku, więc niektórzy z nich mają dwadzieścia parę lat, niektórzy jeszcze nie mają 20 albo mniej. I będzie trzeba z nimi współpracować, więc warto o tym pomyśleć już dzisiaj jak naszą organizację jakoś ukierunkować, żeby stworzyć jakieś projekty, jakieś inicjatywy ukierunkowane na ochronę środowiska, na ochronę klimatu w swojej firmie.

I ostatni krok, który chcę Ci zaproponować, to zadbanie o zdrowie psychiczne Twoich pracowników.

Wiem, to brzmi dla starszych osób może trochę dziwnie. My nie jesteśmy przyzwyczajeni, że się dba o naszą psychikę. Osoby urodzone w latach 80 tych, 70 tych czy wcześniej po prostu szły do roboty i robiły swoje. Młodzi ludzie mają dzisiaj bardzo dużo wyzwań ze swoją psychiką, ze swoim podejściem, więc warto o to zadbać. Warto zadbać o np. jakiegoś coacha, o jakiegoś konsultanta, o jakiegoś psychologa, który będzie im pomagał. To jest zawsze dodatkowy koszt, ale z drugiej strony co będzie droższe? Czy to, że ja za paręset złotych zamówię jakieś nie wiem czy konsultacje, czy jakieś indywidualne spotkania dla pracownika miesięcznie, czy to, że np. ten pracownik będzie ileś tam dni na L-4 albo wiele miesięcy na L-4. Myślę, że ta pierwsza opcja jest dużo tańsza niż regularne L4. To, że pracownik przychodzi i czuje się wypalony zawodowo i odchodzi to zawsze jest bardzo duży koszt.

Kiedyś policzyliśmy, że zatrudnienie takiego pracownika na podstawowym stanowisku to jest koszt dla pracodawcy jakieś 24-25 tysięcy złotych. I tutaj mam na myśli to, że trzeba go zrekrutować, poświęcić na to czas, potem trzeba go wdrożyć, i też poświęcić na to czas. Potem trzeba go szkolić i poświęcić na to czas. W międzyczasie trzeba mu płacić. Jak taki pracownik po trzech, czterech miesiącach odchodzi, to te pieniądze w zasadzie są wyrzucane w błoto. Więc naprawdę warto o to zadbać.

I w tym obszarze również gdybyś potrzebował pomocy  to ja mam swoich ludzi wykształconych, wyszkolonych, którzy różne szkolenia, warsztaty czy jakieś inne spotkania indywidualne dla pracowników mogą poprowadzić. Wystarczy napisać do mnie i to załatwić 😊 Oczywiście możesz też spróbować, jeżeli jesteś z drugiego końca Polski i zależy Ci, żeby ktoś przyjeżdżał do firmy, to po prostu znaleźć kogoś lokalnie na miejscu, ale warto to zrobić. Warto zadbać o stan psychiczny Twoich pracowników, bo to po prostu będzie inwestycja, która się zwróci. Szczególnie jeżeli prowadzisz małą lub średnią firmę. To będzie bardzo duży wyróżnik na rynku, bo w małych firmach się tego po prostu nie robi. W korporacjach to jest już bardziej praktykowane, chociaż tutaj też nie byłbym zbyt dużym optymistą, a na pewno dbając o pracowników masz dużo większą szansę, że oni będą chcieli z Tobą zostać, będą bardziej lojalni, będą bardziej oddani względem Twojej organizacji.

Jeśli masz jakieś pytania lub chcesz popracować nad swoją firmą to śmiało napisz do mnie lub zadzwoń: 535-397-439.

Pozdrawiam,

Piotr

Zapisz się

na Newsletter!

.