Jak zatrudniać i wdrażać pracowników, żeby mieć z tego zyski, a nie koszty?
Efektywna rekrutacja to bardzo trudny proces. Źle zrekrutowany pracownik będzie Cię dużo kosztował – czas, nerwy, straty finansowe, nawet motywację zespołu. Z tego artykułu dowiesz się, jak zrobić to dobrze?
Dlaczego właściwa rekrutacja jest ważna?
Jeśli zatrudnisz nieodpowiedniego pracownika – niedopasowanego do stanowiska lub zespołu albo bez chęci do pracy – poniesiesz wysokie koszty, zarówno emocjonalne, jak i finansowe.
Jak podaje Harvard Business Review koszt zatrudnienia, wyszkolenia i wdrożenia nowego pracownika, aż będzie w pełni samodzielny wynosi średnio 12-krotność wynagrodzenia tego pracownika. Koszty emocjonalne to zazwyczaj frustracja i złość, które często oprócz Ciebie rozlewają się po zespole. Dla jednych przedsiębiorców bardziej dotkliwe są koszty finansowe, dla innych – emocjonalne. Co Cię bardziej dotyka?
Jak wizerunek firmy wpływa na rekrutację?
W rekrutacji odpowiednich pracowników kluczowy jest wizerunek Twojej firmy jako dobrego pracodawcy – zarówno w Internecie, jak i na lokalnym rynku pracy. Pamiętaj, że świadomi, wymagający kandydaci sprawdzają opinie o potencjalnym pracodawcy w sieci i wśród znajomych. Zła opinia o Twojej firmie ich odstraszy.
Kto i co wpływa na wizerunek firmy w kontekście zatrudniania pracowników? Są to zarówno kandydaci, pracownicy, jak i byli pracownicy – a dokładniej ich opinie o Twojej firmie. Tak, opinie kandydatów też mają znaczenie.
Kiedy podjąć decyzję o zatrudnieniu nowego pracownika?
Przede wszystkim powinieneś mieć wystarczającą ilość zadań dla tego człowieka – około 120, nawet 140 godzin do rozdysponowania, i to po przeanalizowaniu pracy Twoich dotychczasowych pracowników i sprawdzeniu, czy działają wydajnie.
Po drugie, powinieneś wiedzieć, po co Ci ten pracownik i jaki ma mieć zakres obowiązków. Bardzo rzadko widuję firmy z przygotowaną kartą obowiązków na piśmie.
Kolejna kwestia, na którą możesz sobie odpowiedzieć – co masz do zaoferowania nowej osobie jako pracodawca? I czym to się wyróżnia na plus na tle ofert konkurencji? To musi być coś, co “uszczęśliwi” Twojego pracownika i sprawi, że będzie zmotywowany do pracy.
Pamiętaj, że każda branża i każde stanowisko są inne – ale albo spełnisz oczekiwania kandydata, albo nie będziesz miał pracownika.
Jak stworzyć skuteczne ogłoszenie o pracę?
Zacznij od opracowania karty stanowiska dla pożądanego pracownika. Zawrzyj w nim nazwę stanowiska, informacje organizacyjne (przed kim odpowiada, kto go zastępuje),obszary, za które będzie odpowiedzialny i zakres uprawnień.
Teraz określ zakres obowiązków. Uważaj, żeby się nie zagalopować. Jeśli napiszesz ich za dużo albo za mało – nikt nie zadzwoni. Upewnij się, co jest dla Ciebie najważniejsze.
Zastanów się również co kandydat powinien już umieć, a czego możesz go nauczyć w trakcie pracy.
Zanim zaczniesz pisać ogłoszenie, sprawdź ogłoszenia konkurencji. Duzi gracze wydają spore kwoty, żeby sprawdzać, jakie trendy panują na rynku pracy– skorzystaj z ich wiedzy (i budżetu;)).
Co zawiera dobre ogłoszenie o pracę?
Dobre ogłoszenie o pracę zawiera:
- przedstawienie firmy,
- nazwę stanowiska (powinna być atrakcyjna) i krótki opis, kogo poszukujesz,
- zakres obowiązków i wymagań wobec kandydata,
- to, co oferujesz jako pracodawca: , w tym obowiązkowo wynagrodzenie.
Możesz też zawrzeć sekcję „mile widziane” – oczekiwania, które będą dodatkowym atutem, ale nie są obowiązkowe.
Gdzie znaleźć dobrego pracownika?
Jest kilka ciekawych źródeł. Po pierwsze Internet: ogłoszenia w mediach społecznościowych Facebook LinkedIn, portale typu pracuj.pl. praca.pl, OLX. Po drugie, wszelkie targi pracy, urzędy pracy, biura karier na uczelni oraz szkoły branżowe. Trzecie źródło to polecenia pracownicze – o tyle cenne, że pracownik nie poleci Ci byle kogo, tylko zaufaną osobę.
Przy poszukiwaniu wykwalifikowanych pracowników warto rozważyć agencje rekrutacyjne. Dobiorą Ci bardzo dobrego pracownika i zwykle dadzą na niego gwarancję: jeśli w umówionym terminie pracownik się nie sprawdzi, zrekrutują Ci nowego. Problemem może być koszt: dwu- lub trzykrotność wynagrodzenia brutto rekrutowanego pracownika.
Na co zwrócić uwagę w CV kandydata?
Jest kilka istotnych czynników:
- Staż pracy – czy to jest osoba z wymaganym doświadczeniem? Czy często zmienia pracodawców?
- Miejsce zamieszkania – jeśli pracownik miałby dojeżdżać godzinę w jedną stronę, prawdopodobnie za jakiś czas będzie szukał czegoś bliżej domu.
- Łudzące podobieństwo CV do treści ogłoszenia – koniecznie zweryfikuj zakres kompetencje tej osoby w rozmowie, ponieważ nagminnie stosowaną praktyką jest pisanie CV pod konkretne ogłoszenie o pracę; nawet jeśli kandydat nie posiada wymaganej wiedzy i doświadczenia.
- Literówki, błędy językowe, niechlujność CV – w pracy biurowej, z dokumentami, takie błędy dyskwalifikują, jednak u pracownika fizycznego, który może w ogóle nie posługiwać się komputerem, nie są istotne.
- Twoje indywidualne wymagania, na przykład punktualność – jeśli pracownik się spóźnił, to go dyskwalifikuje.
- Znajomość języków obcych – wszyscy mają „biegłą”. Dopytaj o certyfikat potwierdzający poziom i przeprowadź rozmowę w tym języku.
Zapytaj również, czy możesz zadzwonić do wcześniejszego pracodawcy i poprosić o opinię o kandydacie. Reakcja kandydata dużo Ci powie.
Rozmowa rekrutacyjna – jak ją przeprowadzić?
Podstawą udanej rozmowy rekrutacyjnej jest mówienie prawdy. Jeśli ktoś ma pracować po kolana w błocie i nosić ciężki sprzęt, powiedz mu to wprost. Zataisz takie informacje? Pracownik najpewniej szybko zrezygnuje ze współpracy.
Koniecznie przygotuj miejsce i czas dla tej rozmowy – niech nie odbywa się w biegu. Zadawaj pytania o kwalifikacje. Możesz też robić różnorakie testy, sprawdzać świadectwa.
Jak sprawdzić, czy pracownik poradzi sobie w danej sytuacji, na przykład na stanowisku kierowniczym? Odegraj z nim scenkę. Na przykład: wcielasz się w rolę pracownika, który nie przychodzi do pracy. Kandydat natomiast jest kierownikiem, który ma przeprowadzić rozmowę korygującą zachowanie pracownika. Co kandydat Ci powie? Jak sobie poradzi w nagłej sytuacji? Jaka będzie jego reakcja? Unikaj sytuacji, w których że kandydat zacznie gdybać „no, powiedziałbym mu, że…” – ma mówić bezpośrednio do Ciebie, tak jakbyś był pracownikiem.
Koniecznie zwróć uwagę na to, jak Wam się rozmawia, jak ta osoba się zachowuje, jak traktuje innych. Pamiętaj, że każdy nowy pracownik, który wchodzi do zespołu, powoduje, że ten zespół tworzy się od nowa. Czy Twój obecny zespół zaakceptuje nowego pracownika? Czy pracownik będzie pasował do zespołu? A może wręcz odwrotnie?
Zadawaj sobie te pytania podczas każdej rozmowy rekrutacyjnej.
Jak wdrożyć nowego pracownika w jego obowiązki?
Wdrożenie pracownika to nie tylko dokumentacja, szkolenie BHP, badania itd. To szereg działań i informacji, które właściwie przekazane spowodują, że nowy pracownik od pierwszych dni pracy będzie wydajny i nie będzie zabierał Ci czasu na banalne pytania. Spójrz na poniższą listę i sprawdź, co już przekazujesz nowym ludziom, a co warto jeszcze omówić z nimi pierwszego dnia pracy:
- Informacje o firmie, w tym zarysy strategii,
- Schemat organizacyjny firmy,
- Czas pracy, regulamin pracy, wynagrodzenia,
- Kwestie delegacji i wyjazdów oraz samochodów służbowych (jeśli dotyczy),
- Sprawy związane z zarządzaniem,
- Perspektywy rozwoju, szkolenia,
- Sprawy kadrowe,
- Szkolenie BHP,
- Roczna ocena pracownika.
Mając taką listę przed sobą dużo łatwiej pamiętać o wszystkich szczegółach, dlatego stwórz listę: kartę wprowadzenia pracownika i każdorazowo omawiaj ja z nowym członkiem zespołu. Po rozmowie, pod listą powinny znaleźć się podpisy osoby prowadzącej oraz nowego pracownika.
Pamiętaj: Im lepiej wdrożysz pracownika, tym lepiej będzie przygotowany do pracy – co oznacza oszczędność czasu i pieniędzy.
Zasady skutecznej rekrutacji
- Zanim zatrudnisz – dobrze to przemyśl!
- Przygotuj porządne ogłoszenie o pracy.
- Przygotuj się do rozmowy rekrutacyjnej.
- Przyłóż się do wdrożenia pracownika.
Jeśli masz jakieś pytania lub chcesz popracować nad swoją firmą to śmiało napisz do mnie lub zadzwoń: 535-397-439.
Pozdrawiam,
Piotr
Zapisz się
na Newsletter!
Jeżeli chcesz regularnie otrzymywać informacje o tym jak poprawić funkcjonowanie swojej firmy wypełnij poniższy formularz.
Thank you!
You have successfully joined our subscriber list.