Skontaktuj się z nami +48 535 397 439
Obserwuj nasze social media

Problemy w biznesie? Sprawdź, jak je pokonać!

Droga do sukcesu jest pełna wzlotów i upadków, zakrętów i zwrotów, a także wielu nieoczekiwanych objazdów. W rzeczywistości na drodze do rozwoju znajduje się tak wiele potencjalnych przeszkód, że nie sposób wymienić ich wszystkich w tym miejscu. Ale nie martw się – nie jesteś sam, jeśli od czasu do czasu znajdziesz się w trudnym położeniu. Prawie każdy przedsiębiorca, z którym rozmawiam, zmagał się w pewnym momencie z takim czy innym wyzwaniem. Kluczem jest wiedza, jak je pokonać, aby jak najszybciej po napotkaniu blokady móc wznowić postępy w rozwoju.

Jak radzić sobie z problemami w biznesie? Zobacz nagrania i dowiedz się o najczęstszych problemach, z jakimi borykają się przedsiębiorcy, i o tym, jak je przezwyciężyć.

Zapraszam do oglądania!

A jeżeli wolisz tylko posłuchać to odtwórz podcast:

Dla tych, którzy wolą przeczytać:

Problemy były, są i będą. Niektóre mają duży kaliber, tak jak kryzys, który się zbliża wielkimi krokami. Wszyscy o nim mówią. Jeszcze nie wiadomo jak duży będzie, ale prawdopodobnie będzie spory. Ale mogą być też mniejszego kalibru, jak np. brak kontaktu z księgowym – to akurat mnie spotkało kilkanaście dni temu, miałem problem, bo nie mogłem złożyć deklaracji podatkowych. Po prostu z księgowym nie mogłem się skontaktować w żaden sposób.

Te problemy mają różny kaliber, ale co jest bardzo istotne, nie da się ich wyeliminować. Z trzech powodów. Po pierwsze dlatego, że żyjemy w coraz to szybciej zmieniającym się świecie. Po drugie dlatego, że pracujemy z ludźmi, a jak wiadomo ludzie są zmienni i ludzie są często nieprzewidywalni. I po trzecie nie jesteśmy w stanie wszystkiego skontrolować, chociaż niektórzy próbują, niektórzy bardzo by chcieli.

I właśnie dlatego dobrze jest mieć jakąś metodę, jakąś metodologię jak skutecznie rozwiązywać problemy. Można to robić za pomocą dwóch strategii.

Po pierwsze można być jak struś, chować głowę w piasek i udawać, że nie ma problemu i że mnie nie ma i że nie widzę i czekać, aż minie. Ale można też wziąć byka za rogi i po prostu rozwiązywać problem. Jeśli chcesz być skuteczniejszym przedsiębiorcą, skuteczniejszym liderem, to ewidentnie trzeba wybrać drugą opcję.

John Maxwell, jeden z moich mentorów, który szkoli głównie liderów, określił takich pięć cech najskuteczniejszych liderów, oczywiście w kontekście rozwiązywania problemów.

Cecha pierwsza według Johna Maxwella to skuteczni przedsiębiorcy, liderzy szukają problemów. I nie, nie chodzi tutaj o czarnowidztwo. Nie chodzi o jakieś szukanie na siłę czegoś, co nie działa. Chodzi mi o zdroworozsądkowe patrzenie w przyszłość i co jakiś czas zadawanie sobie pytania co w tym, co robię może pójść nie tak oraz jak się do tego przygotować.

Cecha druga – najskuteczniejsi liderzy i przedsiębiorcy akceptują rzeczywistość. Zobacz, niektórzy ludzie, nawet jeżeli spotykają bardzo duże problemy, to udają, że ich nie ma. Trochę udają tego strusia, o którym pisałem. Jednak akceptowanie rzeczywistości pomaga nam w naszej codzienności. Jeden z moich znajomych przedsiębiorców, bardzo fajny człowiek niestety działał w branży, w której podczas pandemii nic się nie działo, nie miał w ogóle ruchu. I on nie chciał zaakceptować tego faktu. Nawet kilka razy rozmawialiśmy. Mówię słuchaj, twoja branża umiera, zmień branżę albo zmień coś w swoim biznesie. On nie chciał tego zaakceptować. Powtarzał sobie, że jeszcze dwa tygodnie i wszystko się zmieni. Jeszcze dwa tygodnie i będzie dobrze. Minęły dwa lata, w końcu się obudził i stwierdził Okej, dobra, trzeba to posprzątać. Zwolnił ludzi, wyciszył biznes i byłoby wszystko ok, gdyby nie fakt, że potężnie się zadłużył. Dlatego pamiętaj, że najskuteczniejsze liderzy akceptują fakty, akceptują rzeczywistość. Jeżeli widzą, że rzeczywistość jest bardzo niesprzyjająca, podejmują działania.

Cecha trzecia najskuteczniejszych liderów – patrzą szeroko. Wiem, że czasami emocje potrafią nam zaburzyć obraz albo zbyt duże zagłębianie się w szczegóły. Potrafią nam zawęzić obraz patrzenia na biznes, na życie, na to, co się dzieje wokół nas. Dlatego najskuteczniejsze liderzy robią wszystko, żeby odsunąć na bok nie wspierające emocje i żeby cofnąć się czasami o krok i spojrzeć szeroko. Nie dotykają w szczegółach, patrzą na cały obraz. Dzięki temu mogą podejmować lepsze decyzje.

Cecha czwarta: zajmują się jedną sprawą, jednym problemem w tym samym czasie. Co mam na myśli? Spójrz, jeżeli zajmujesz się jakąś jedną sprawą albo jednym problemem, to poświęcasz tej sprawie lub problemowi 100% swojej uwagi, 100% swojego czasu, 100% swojej energii. Jeżeli będziesz próbować w jednym czasie rozwiązać 5 problemów lub zajmować się pięcioma sprawami, to każda z tych spraw dostanie maksymalnie 20% Twojego czasu, energii i uwagi. I co? Da się coś zrobić wtedy porządnie? Wiem z doświadczenia, że nie bardzo. Dlatego najskuteczniejsze liderzy zajmują się jedną sprawą, jednym problemem w jednym czasie.

I cecha piąta najskuteczniejszych liderów, bardzo ważna – nie rezygnują, kiedy robi się trudno, kiedy pojawiają się nawet ogromne problemy. I teraz nie chodzi o rezygnowanie z powodu dyskomfortu, złych emocji, czegoś, co nam przeszkadza. Nie mówię o tym tak jak wcześniej, że po prostu branża padła i trzeba było coś zrobić. Nie mówię o tym, żeby nie rezygnować tylko dlatego, że jest nieprzyjemnie, lecz dlatego, że pojawił się jakiś problem. Rezygnacja powinna bazować na danych. Jeżeli wiem, że cały segment rynku został zamknięty i tam nie da się nic zrobić, to to jest argument do tego, żeby zrezygnować. Ale jeżeli wymaga jakaś sytuacja, tak jak pandemia od nas w branży wymagała tylko zwiększenia ilości pracy, zwiększenia aktywności na rynku, to po prostu trzeba było to zrobić. Mimo że to było nieprzyjemne, musieliśmy pracować w niektórych momentach dwa razy tyle niż zazwyczaj, ale dzięki temu nawet nie tyle, że przetrwaliśmy, ale rozwinęliśmy się w tych ostatnich dwóch latach. Dlatego najskuteczniejsze liderzy nie rezygnują tylko dlatego, że są jakieś drobne problemy czy dyskomfort emocjonalny.

I teraz zastanów się przez moment, kiedy napotykasz jakiś problem. Jak reagujesz? Jaka jest Twoja pierwsza reakcja? Czy podejmujesz ten temat? Bierzesz byka za rogi, zajmujesz się nim, czy być może w pewnym sensie chowasz głowy w piasek i czekasz, aż problem sam się rozwiąże, albo udajesz, że go nie ma? Zastanów się przez chwilę nad tym, jaka jest twoja pierwsza reakcja. To jest bardzo ważne. Za chwilę trochę rozwinę jak sobie z tym radzić? Ale ta odpowiedź będzie istotna dla Ciebie. Czy odważnie idziesz, rozwiązujesz problem, czy masz raczej skłonność do przeczekania? Bez względu na odpowiedź. Łap kilka wskazówek, jak sobie lepiej radzić z problemami i jak je skutecznie rozwiązywać.

Zanim przejdę do konkretnych wskazówek, to zwróć uwagę na jedną rzecz że to jak podchodzimy do problemów, to jak sobie z nimi radzimy, wynika często z przeszłości, z naszych doświadczeń, a u niektórych osób, nawet z dzieciństwa. To znaczy jak radziliśmy sobie w trudnych sytuacjach, w sytuacjach stresowych, jakie sytuacje stresowe już w życiu mieliśmy, jakie problemy rozwiązaliśmy. No bo jeżeli miałem kiedyś jakiś potężny problem i on mnie bardzo poturbował, to spotykając podobne albo większy problem, mogę mieć obawy, żeby do niego podejść. Ale z drugiej strony, jeżeli moja umiejętność rozwiązywania problemów zależy od tego, jak sobie radziłem w przeszłości, to można tego użyć. No bo jeżeli będę w pewnym sensie rozwiązywał coraz trudniejsze problemy, kiedy będę ich trochę szukał i starał się z nimi zmierzyć, to dzięki temu będę wzmacniał moją siłę, moją moc do rozwiązywania ich. Proste, prawda? Przejdźmy teraz do wskazówek.

Wskazówka 1: Szukaj problemów

Pisałem o tym już wcześniej. Nie chodzi mi o te szukanie dziury w całym. Nie, nie chodzi mi o to, żeby w swojej przygodzie biznesowej szukać problemów. Może inaczej to nazwę – szukać wyzwań, szukać coraz trudniejszych tematów do rozwiązania. Możesz również skonsultować się z kimś mądrym, z kimś doświadczonym, kto podpowie Ci jak sobie poradzić z tym problemem, ale dzięki temu będziesz wzmacniać Twoją siłę rozwiązywania problemów.

Wskazówka 2: Planuj czas na myślenie

Zobacz, jeżeli masz jakiś problem, a jesteś w tym takim kołowrotku biznesowym albo życiowym, cały czas gonisz go, gonisz i nie masz chwili na zastanowienie się. No to masz kłopot, bo będzie bardzo trudno rozwiązać go na bazie danych. Oczywiście wiele osób próbuje rozwiązywać problemy bez myślenia, albo tak trochę na wyczucie, bo mi się wydaje, ale zazwyczaj cena takich rozwiązań jest bardzo wysoka. Dlatego planuj swój czas na myślenie. Jeżeli wpiszesz go do kalendarza i będziesz zdyscyplinowany, to znajdziesz ten czas. Będziesz mieć możliwość, żeby zebrać dane, przeanalizować je i podjąć jakieś ewentualne decyzje i dalsze kroki.

Wskazówka 3: Zbieraj informacje na temat problemu i potencjalnych rozwiązań

Jeżeli tak jak mówiłem wcześniej, próbujesz rozwiązywać problemy na wyczucie, to zazwyczaj, chociaż nie zawsze, ale zazwyczaj one są bardziej kosztowne niż te oparte na danych. Więc szukaj informacji na temat problemu, na temat rozwiązań. Jeżeli potrzebujesz, zawsze możesz to z kimś konsultować. A z kim to konsultować? Najlepiej z mądrymi ludźmi.

Wskazówka 4: Otaczaj się, spędzaj czas wśród mądrych ludzi

I teraz pytanie – jacy to są mądrzy ludzie? Według mnie mądrzy ludzie to są tacy, którzy potrafią wyciągać wnioski ze swoich porażek, swoich problemów, ze swoich błędów, którzy nie popełniają ponownie tych samych błędów, ale przede wszystkim tacy, którzy zebrali jakieś doświadczenie w życiu. Ok, ja wiem, że jest taki trend teraz, że im ktoś młodszy i sprawniejszy i bardziej wygadany, to uchodzi za większą gwiazdę. Ale życie pokazuje, że im ktoś jest starszy i przechodzi przez swoje doświadczenia, zbiera je, rozwiązuje różne trudne problemy, to zazwyczaj, choć nie jest to też reguła, staje się mądrzejszy. Więc szukaj mądrych ludzi, takich, którzy mają za sobą różne doświadczenia, którzy poradzili sobie z tymi doświadczeniami i którzy będą mogli z Tobą się podzielić, jak różne sprawy rozwiązać.

Wskazówka 5: Działaj

Samo zebranie danych, podjęcie decyzji to jest nic, jeżeli nie zrobisz pierwszego kroku. Więc bardzo ważne. Działaj, nie czekaj, nie zastanawiaj się. Kiedy masz już dane, jest decyzja. Po prostu rusz do przodu.

Jeśli masz jakieś pytania lub chcesz popracować nad swoją firmą to śmiało napisz do mnie lub zadzwoń: 535-397-439.

Pozdrawiam,

Piotr

Zapisz się

na Newsletter!

.