Skontaktuj się z nami +48 535 397 439
Obserwuj nasze social media

Jak wykorzystać świąteczny czas dla swojego biznesu?

Okres świąteczny to idealny moment na refleksje i zastanowienie się nad działalnością swojej firmy.

Roczne podsumowanie działalności to świetny sposób, aby uzyskać przegląd tego, jak daleko Twoja firma doszła w ciągu ostatniego roku.

Może to pomóc w zidentyfikowaniu potencjalnych obszarów poprawy i upewnieniu się, że jesteś na dobrej drodze do osiągnięcia swoich celów. Stworzenie idealnego podsumowania rocznego może być trudnym zadaniem, ale dzięki odpowiednim wskazówkom i trikom nie musi tak być. Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem małej firmy, kierownikiem korporacji czy freelancerem, te wskazówki pomogą Ci stworzyć skuteczne i kompleksowe podsumowanie roczne Twojej firmy.

Obejrzyj nagranie:

A jeżeli wolisz tylko posłuchać to odtwórz podcast:

Dla tych, którzy wolą przeczytać:

Jak wykorzystać świąteczny czas dla swojego biznesu? 

Dzisiaj podpowiem Ci dwa kluczowe pytania, które każdy przedsiębiorca powinien sobie zadać w tym czasie świątecznym, czyli kiedy jest trochę wolniej. I uwaga! Nie, nie będę mówił ani pytał jak obniżać ceny, jak robić rabaty, jak robić wyprzedaże, jak męczyć telefonami klientów. Lecz powiem o rzetelnym podsumowaniu roku.

Jak to w święta bywa, prawdopodobnie masz mnóstwo spraw na głowie. Klienci chcą domykać jakieś projekty, robią jakieś zamówienia, a Ty gonisz, gonisz, gonisz swój ogon, żeby zamknąć jak najwięcej spraw. Oczywiście to są bardzo pilne sprawy.

Tylko czy one są najważniejsze? Według mnie nie.

Dlatego zachęcam Cię, żeby zająć się najważniejszym! A mianowicie – planowaniem. Jednak trzeba uważać z tym planowaniem, ponieważ możemy pójść dwoma ścieżkami.

Pierwsza ścieżka to taka tzw. ścieżka wizjonerów czyli ludzi, którzy mają świetne plany, ambitne cele co roku na koniec grudnia albo na początku stycznia. Wyznaczają cele, zastanawiają się, jakie to super rzeczy zrobią. I tak co roku, co roku planują, co roku wyznaczają cele, ale brakuje im jednego elementu – zapominają ich podsumować.

Jeśli chcesz porządnie, naprawdę rzetelnie zaplanować przyszły rok, to to co trzeba zrobić w pierwszej kolejności to podsumować poprzedni. I żeby dobrze podsumować poprzedni rok, czyli ten, który kończy się w tej chwili 2022 trzeba sobie zadać dwa kluczowe pytania.

Pierwsze z nich to co z założonych celów i planów zrealizowaliśmy jako cała firma.

I drugie pytanie czego z założonych celów i planów nie zrealizowaliśmy jako firma?

I teraz uwaga. Zwróć uwagę na taki element wspólny dla tych dwóch pytań.

Cele i plany

Założone cele i plany. Więc jeżeli miałeś założone cele i plany w zeszłym roku, pod koniec roku albo na początku 2022, to teraz trzeba je przeanalizować i zastanowić się co zrealizowaliśmy, czego nie zrealizowaliśmy. Ale uwaga jeżeli nie miałeś celów i planów to mimo wszystko wykorzystaj to ćwiczenie.

Tymczasem wracamy do pytań.

Dwa pytania co zrealizowałem, czego nie zrealizowałem? I zadając sobie te dwa pytania trzeba być przede wszystkim bardzo szczerym z samym sobą i rzetelnie do tego podejść. Co rzeczywiście zrealizowaliśmy, czego nie.

Druga sprawa jeżeli zobaczymy, co zrealizowaliśmy, a czego nie, to trzeba sobie zadać takie proste pytanie dlaczego osiągnęliśmy taki rezultat?

Lub inaczej z jakiego powodu osiągnęliśmy taki rezultat? Co było przyczyną tego, że jakieś rzeczy osiągnęliśmy, a jakieś nie osiągnęliśmy?

Kiedy znajdziemy już przyczynę, trzeba sobie zadać kolejne pytanie, czyli co trzeba zrobić w przyszłym roku, żeby albo wzmocnić to, co realizujemy, albo poprawić wynik, którego nie zrealizowaliśmy.

Zwróć uwagę, że dopiero po takiej analizie, czyli zastanowieniu się, co zrobiliśmy, czego nie zrobiliśmy, dlaczego coś zrobiliśmy, dlaczego czegoś nie zrobiliśmy, co poprawić w obu tych przypadkach.

Masz twarde, rzetelne dane do tego, żeby zaplanować przyszły rok. Masz do niego wsad, masz wnioski, masz jakieś dane, których możesz użyć. Dlatego zanim zaczniesz planować przyszły rok, bardzo Cię proszę, skup się i podsumuj ten, który właśnie się kończy.

A jeśli nie miałeś jasno określonych celów w zeszłym roku, nie miałeś jasno określonych planów na ten rok, to niczym się nie przejmuj. Mimo wszystko zrób taką listę co zrealizowaliśmy, co wnieśliśmy, co było dla nas zadowalające, a co nie.

Jeśli chciałbyś ze mną porozmawiać na ten temat to pamiętaj, że zawsze możesz umówić się do mnie na 15 minutową, bezpłatną konsultację.

Jeśli masz jakieś pytania lub chcesz popracować nad swoją firmą to śmiało napisz do mnie lub zadzwoń: 535-397-439.

Pozdrawiam,

Piotr

Zapisz się

na Newsletter!

.