Moc inicjatywy, czyli jak osiągnąć sukces w biznesie

Nastawienie na wyniki to w biznesie podstawa. Świetne osiągnięcia nie są możliwe bez świetnego zarządzania firmą. Gdy dodamy do tego skuteczne zarządzanie sobą, mamy szansę zarobić pierwszy milion, a później kolejne.
Niestety skuteczne zarządzanie sobą, czasem i zaangażowaniem nie jest łatwe. Czasem brakuje nam inicjatywy, a bez niej sukces w biznesie jest prawie niemożliwy.
Jak zatem rozwijać inicjatywę?
Dowiedz się oglądając poniższe nagranie wideo.
Zapraszam do oglądania!
A jeżeli wolisz tylko posłuchać to odtwórz podcast:
Dla tych, którzy wolą przeczytać:
Zacznę od tego, żeby zdefiniować inicjatywę. Otóż dla mnie inicjatywa to jest połączenie zamiaru zrobienia czegoś i działania – zamiar plus działanie. Nie możemy mówić o inicjatywie w stosunku do osoby, która dużo gada albo mało, a jeszcze gorzej nic nie robi. Nie, nie. Inicjatywa to jest zamiar plus działanie. Ale bardzo ważne jest również to, żeby to działanie było ukierunkowane na konkretny cel, to znaczy, żeby iść w konkretną stronę.
Jeżeli być może zdarzyło Ci się tak kilka razy, jeżeli nie mamy jasno określonego celu, to zdarza się, że idziemy raz w jedną stronę, raz w drugą stronę, potem jeszcze w tą pierwszą, a potem w całkowicie inną. I przez to inicjatywa, która może się w nas obudzić, bardzo często po prostu umiera, gaśnie, nie ma jej. Dlaczego? Bo jestem rozproszony, robię dużo rzeczy na raz, żadnej nie kończę, albo co gorsza nie dochodzę do celu, którego w ogóle nie określiłem. No i wtedy entuzjazm, zaangażowanie, inicjatywa spada. Dlatego inicjatywa to połączenie zamiaru z działaniem ukierunkowane na konkretny cel.
Obserwując na co dzień przedsiębiorców, z którymi pracuję, mógłbym ich podzielić na dwie grupy, to znaczy na skutecznych i na nieskutecznych. I przyjrzyjmy się teraz kilku cechom, które posiadają najskuteczniejsi liderzy, których znam, ale również tych, których obserwuję i tych, których nie znam, ale kiedyś ich widziałem, czytałem o nich lub po prostu przez chwilę żeśmy rozmawiali.
Cecha pierwsza: Skuteczni liderzy wiedzą dokładnie, czego chcą, mają jasno określony cel i dążą do niego.
Cecha druga: Skuteczni liderzy potrafią sami siebie zmobilizować i zmotywować do działania. Co mam na myśli? Jeżeli prowadzisz biznes nie od wczoraj, to wiesz, że przychodzą takie dni, w których się nie chce. One są tak trudne, są tak wymagające, że po prostu rano dzwoni budzik i najchętniej to bym nie wstał. Nie wiem, czy tak miałeś ale ja już parę razy w życiu tak miałem. I co? Najskuteczniejszy liderzy potrafią wstać i zrobić to, co trzeba zrobić. Pomimo tego, że im się nie chce, że się źle czują, że okoliczności są niesprzyjające.
Cecha trzecia: Najskuteczniejsze liderzy podejmują większe ryzyko niż inni. Zobacz, działać potrafi każdy i znam wiele osób, które działają intensywnie, aktywnie na wielu płaszczyznach, ale te działanie często nie jest powiązane bezpośrednio z jakimś większym ryzykiem, a wiadomo, że większe ryzyko zazwyczaj to jest większy potencjał na sukces. To najskuteczniejsi liderzy potrafią zaufać swojej intuicji, zauważyć jakąś szansę i po prostu zaryzykować, żeby w to wejść.
I teraz możesz się zastanowić. Dobra, ale jak tutaj to wyważyć? Jak zobaczyć czy ta szansa jest ok czy nie jest ok? Zobacz, jeżeli widzisz jakąś szansę, czujesz, że jest ryzyko, to zadaj sobie dwa pytania.
Pierwsze pytanie: Co mogę zyskać?
Drugie pytanie: Co mogę stracić, jeżeli nie podejmę tego działania? To pytanie potrafi całkowicie wywrócić sposób myślenia. To znaczy co mogę stracić, jeżeli nie zaryzykuję? Jeżeli nie podejmę tego konkretnego działania, które według mnie w mojej ocenie jest szansą?
Cecha czwarta: Skuteczni liderzy popełniają więcej błędów niż inni. Wzmożone działanie powoduje to, że prawdopodobnie popełnimy więcej błędów, a im więcej błędów popełniamy zazwyczaj to daje lepsze rezultaty, bo szybciej się uczę, szybciej sprawdzam, co nie działa, szybciej odkrywam metodę, która może mnie doprowadzić do celu. Dlatego najskuteczniejsi liderzy naprawdę popełniają więcej błędów niż inni. I to jest taka i dobra, i zła wiadomość. Dobra wiadomość jest taka, że poprzez te wiele błędów mam większą i szybszą szansę, żeby dotrzeć do celu, osiągnąć sukces. Z drugiej strony nie każdy dobrze sobie radzi z tymi porażkami, z błędami, więc to jest też duże obciążenie psychiczne, więc cóż, trzeba się nauczyć z tym żyć.
Przygotowałem dla Ciebie również kilka pytań, które pomogą Tobie sprawdzić, zweryfikować na jakim poziomie jest dzisiaj Twoja inicjatywa. Jak zawsze zachęcam Cię do szczerości i do konkretnej odpowiedzi. Tak lub nie. Możesz sobie zapisać te odpowiedzi.
Pytanie pierwsze: Czy stale szukasz okazji? Czy może czekasz, aż okazja przyjdzie do Ciebie?
Pytanie drugie: Czy jesteś gotowy podjąć jakieś działanie na podstawie swojej intuicji?
Pytanie trzecie: Czy analizujesz różne projekty, różne szanse biznesowe bez końca? Czy w ostatnim miesiącu zainicjowałeś coś ważnego w swoim życiu? Czy przyzwyczaiłeś się do faktu, że sukces jest ściśle związany z popełnianiem błędów? Zobacz, że te pytania zahaczają dokładnie o to, o czym mówiłem wcześniej. I bez względu na to, ile masz odpowiedzi na tak i ile masz odpowiedzi na nie, warto sobie zrewidować te odpowiedzi i zastanowić się nad nimi przez chwilę. Ale warto też mimo wszystko popracować nad swoją inicjatywą.
I teraz podam Ci trzy konkretne kroki, które możesz postawić, żeby rozwijać swoją inicjatywę.
Krok 1: Zmień swoje nastawienie.
Zobacz, nastawienie szczególnie w przypadku porażki, w przypadku błędu, w przypadku tego, że coś nie wychodzi jest wewnątrz. Ono jest swego rodzaju hamulcem ręcznym, takim jak w samochodzie. Jeżeli to moje nastawienie będzie negatywne, to hamulec będzie zaciągnięty. Zwróć uwagę, że bardzo trudno jest na zewnątrz pójść mocno do przodu, jeżeli wewnątrz mam zaciągnięty hamulec ręczny. Oczywiście pamiętaj, że jeżeli z jakiegoś powodu Twoje nastawienie Cię blokuje, coś Cię powstrzymuje w środku zawsze możesz do mnie napisać. Możemy na ten temat porozmawiać i prawdopodobnie będę w stanie Ci pomóc odkryć co jest tym hamulcem, a później po prostu go rozpracować, spuścić hamulec i ruszyć ostro do przodu.
Krok 2: Aktywnie szukaj szans i okazji.
Wiele osób czeka na jakąś szansę, czeka na okazję, czeka na ten swój wymarzony pierwszy milion, choć on jest ostatnio coraz mniej wart. Ale czekają i mogą się nigdy nie doczekać. Skuteczni liderzy, którzy to, co robią, stawiają krok za krokiem, szukają nowej okazji, nie czekają, nie liczą na to, że być może coś się przydarzy. Oni po prostu aktywnie szukają szansy biznesowej, szansy sprzedażowej, szansy, żeby rozwinąć swoją firmę.
Krok 3: Zrób pierwszy krok.
To znaczy jeżeli zauważysz jakąś szansę, jakąś okazję biznesową, to po prostu zrób pierwszy krok. Nie czekaj za długo, nie analizuj za długo. Oczywiście trzeba to zrobić, ale jeżeli widzisz, czasami czujesz, że to będzie to, to zrób pierwszy krok. Sprawdź to. Nie gwarantuję, że zawsze się uda i że zrobisz kolejny krok. Ale wykonując pierwszy krok do przodu, w stronę szansy czy okazji zwiększasz drastycznie szanse na to, że osiągniesz sukces. Szanse na to, że ten projekt, szansa, ta okazja będzie dla Ciebie opłacalna, więc nie czekaj. Po prostu zrób pierwszy krok i sprawdź w praktyce jak to wygląda.
Jeśli masz jakieś pytania lub chcesz popracować nad swoją firmą to śmiało napisz do mnie lub zadzwoń: 535-397-439.
Pozdrawiam,
Piotr
Zapisz się
na Newsletter!
Jeżeli chcesz regularnie otrzymywać informacje o tym jak poprawić funkcjonowanie swojej firmy wypełnij poniższy formularz.
Thank you!
You have successfully joined our subscriber list.