Zarządzanie zespołem po awansie na kierownika. Jakich błędów unikać?

Czy wiesz, że po awansie na kierownika, świetny pracownik-specjalista może mieć kłopoty? Wiesz dlaczego? Ponieważ nie jest gotowy do tej roli.
Na szczęście jest na to rada!
Przygotowałem dla Ciebie materiał, w którym omawiam 6 kroków, które musisz podjąć, gdy awansujesz na kierownika. Już teraz możesz przygotować się na to, co przyniesie przyszłość.
Obejrzyj poniższe nagranie i przekonaj się, jak wykorzystać swoje umiejętności i doświadczenie, żeby z sukcesem zarządzać zespołem po awansie na kierownika.
Oprócz tego, dowiesz się, jak budować autorytet i trzymać swoich pracowników w ryzach. Przygotuj się na nową sytuację i stań się wyjątkowym kierownikiem, który potrafi zarządzać zespołem z sukcesem!
Zapraszam!
A jeżeli wolisz tylko posłuchać to odtwórz podcast:
Dla tych, którzy wolą przeczytać:
Widziałem to wielokrotnie. Świetny handlowiec, świetny technik, świetny specjalista zostaje kierownikiem zespołu i nagle zaczynają się jego poważne problemy. Dlaczego? Dlatego, że w większości przypadków nie jest przygotowany do tej roli. Oczywiście w dużych organizacjach, w korporacjach taka ścieżka rozwoju i szkolenia osób, które mają zostać kierownikami są dość rozbudowane. Ale ja pracuję z małymi i średnimi firmami i tam zazwyczaj tego nie ma.
W małych firmach ktoś kto jest świetnym pracownikiem – zostaje kierownikiem.
Jeżeli jesteś w podobnej sytuacji, to poznaj 6 kroków, które możesz podjąć, by uniknąć problemów.
KROK 1: Poinformuj swoich ludzi o swoim awansie.
I uwaga! Zrób to ustami kogoś innego. Nie idź do nich w pierwszej kolejności i nie oznajmiaj im „od teraz ja jestem kierownikiem”, tylko poproś ustępującego kierownika albo szefa, żeby Ciebie przedstawił. Absolutnie unikaj sytuacji, gdzie ty musisz pójść i o tym powiedzieć, bo to może być odebrane jako wywyższanie się i od razu będziesz mieć problem.
W wyjątkowej sytuacji, kiedy nie ma specjalnie możliwości, żeby ktoś zrobił to za Ciebie, to przedstaw te informację zespołowi, ale pamiętaj o pokorze. Pamiętaj o tym, żeby przedstawić to w spokojny, stonowany sposób. Absolutnie się nie wywyższaj. Bądź skromny. Nie zapominaj o tym, że niektórym ludziom może się nie podobać to, że awansujesz. A poza tym ludzie nie lubią zmian.
KROK 2: Nie wprowadzaj drastycznych, dużych zmian od samego początku.
Ludzie nie lubią zmian, a szczególnie nie lubią takich zmian, które wprowadza nowy kierownik. Daj sobie czas.
KROK 3: Spotkaj się z każdym członkiem zespołu indywidualnie.
Zobacz.. Ludzie tak jak mówiłem wcześniej, mogą nie akceptować tego, że zostałeś kierownikiem. Co więcej, ludzie mogą sobie wyobrażać, jak teraz nasza relacja będzie wyglądała, jak nasza współpraca będzie wyglądała. Unikaj tego. Nie pozwól ludziom na domysły.
Spotkaj się z każdym z członków zespołu i przedstaw im dokładnie, jaką masz wizję zespołu, jak mają wyglądać Wasze relacje z tą konkretną osobą. Pamiętaj o tym, że nadal jesteście kolegami. Jeżeli wczoraj pracowaliście w jednym zespole, a dzisiaj zostałeś kierownikiem, no to w tej relacji prywatnej nic się nie powinno zmienić. Ale zaznacz to w tej rozmowie z twoim kolegą czy koleżanką, że nadal jesteście kolegami, tylko że Twoja rola w organizacji się zmieniła, a w związku z tym, że twoja rola w organizacji się zmieniła, to też Wasza relacja zawodowa się zmienia. Prywatna może być taka, jaka była, ale wasza relacja zawodowa będzie inna. Ty będziesz trochę zdystansowany, będziesz wymagał, będziesz oczekiwał.
KROK 4: Reaguj nawet na najmniejsze próby podważania Twojej pozycji i Twojej roli w zespole.
Niektóre osoby będą rozczarowane tym, że zostałeś kierownikiem. Może akurat ktoś inny chciał zostać kierownikiem, a może po prostu Cię nie lubią i w związku z tym mogą próbować trochę podkopywać pod Tobą dołki.
Jeżeli coś takiego zobaczysz, usłyszysz osobiście albo usłyszysz to od kogoś innego, to najpierw oczywiście zweryfikuj te informacje, a później spotkaj się z taką osobą i przedstaw jej dokładnie to samo co w poprzednim kroku, czyli jak ma wyglądać Wasza relacja i jaki masz pomysł na zespół. I bardzo ważne unikaj straszenia, manipulowania. Bądź ostrożny, wyważony. Oczywiście jeżeli po kilku takich spotkaniach ta osoba nadal będzie to robić, to trzeba porozmawiać z przełożonym i po prostu ją zwolnić. Ale wcześniej powinieneś odbyć co najmniej 3 rozmowy z tą osobą, żeby jej wyjaśnić, aby się przyzwyczaiła do tego, że to teraz Ty kierujesz zespołem.
KROK 5: Każdego dnia buduj swój autorytet i wiarygodność.
Dotrzymuj słowa, dotrzymuj swoich zobowiązań. Dawaj ludziom wsparcie takiego, jakiego potrzebują, bo tym sposobem budujesz swój autorytet. Tym sposobem budujesz swoją pozycję i swoją wiarygodność. Nie ma innej drogi. To, że jesteś kierownikiem nic nie oznacza dla tych ludzi. Dopiero kiedy im pokażesz, że jesteś liderem, że mogą na Ciebie liczyć, wtedy będą chcieli za Tobą podążać. Pracuj nad tym każdego dnia.
KROK 6: Bądź cierpliwy.
Nikt nie urodził się świetnym kierownikiem, nikt nie urodził się świetnym liderem. Każdy z nas do tego dochodził. Dlatego daj sobie czas. Bądź cierpliwy, bądź wytrwały. I pamiętaj o tym, że zarówno tak jak i Ty potrzebujesz czasu, żeby wejść w nową rolę, żeby się do niej przyzwyczaić, to tego samego potrzebują twoi ludzie. Daj sobie czas. Daj sobie cierpliwość
Jeśli masz jakieś pytania lub chcesz popracować nad swoją firmą to śmiało napisz do mnie lub zadzwoń: 535-397-439.
Pozdrawiam,
Piotr
Zapisz się
na Newsletter!
Jeżeli chcesz regularnie otrzymywać informacje o tym jak poprawić funkcjonowanie swojej firmy wypełnij poniższy formularz.
Thank you!
You have successfully joined our subscriber list.